-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30386 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

مي گويند جهان آخرت احكام ندارد. پس آيا بهشتي ها به يكديگر محرم هستند؟

پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله درخصوص عفو عمومي - جز چند نفر - فرمود: شما مردم هموطنان بسيار نامناسبي بوديد. رسالت مرا تكذيب كرديد، و مرا از خانهام بيرون ساختيد و در دورترين نقطه كه من به آنجا پناهنده شده بودم، با من به نبرد برخاستيد، ولي من با اين جرايم همه شما را بخشيده، و بند بردگي را از پاي شما باز ميكنم و اعلام مينمايم كه برويد دنبال زندگي خود. همه شماها آزاديد.

فروغ ابديت، ج 1و2، 2 ص 338.

بيانات پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله هم نقش قرشيان در اذيت پيامبر را معلوم ميكند و هم عفو و گذشت حضرت را. پيامبر در اين جملات به قرشيان فهماند كه آنان با پيامبر بد رفتار نمودهاند، ولي ايشان به دليل آن كه مظهر

رحمت است، درصدد انتقامگيري نيست، زيرا در آموزههاي ديني از آن نهي شده است.

انبياء (21) آيه 107.

پيامبرصلي الله وعليه وآله با عفو عمومي اعلام نمود كه سابقه آنها ناديده گرفته شده و وضعيت فعلي آنان ملاك است. تاريخ طبري، ج 2، ص 327.

از سوي ديگر اعلام نمود اسلام با فرهنگ جاهليت كه فرهنگ انتقام و خون ريزي است، مبارزه ميكند و اسلام دين صلح، صفا و عفو است. پيامبرصلي الله وعليه وآله بعد از فتح مكه فرمود: ايها الناس ان الله قد أذهب عنكم نخوة الجاهلية...

بحارالانوار، ج 21، ص 137.

ابوسفيان به رغم آن كه در راهاندازي جنگ و توطئهها عليه پيامبر و مسلمانان نقش داشت، ولي به صورت ظاهر قبل از فتح مكه با خانوادهاش اسلام آورد. اسلام آوردن او موجب شد كه گذشته وي ناديده گرفته شود. از سوي ديگر ابوسفيان از شخصيتهاي سياسي و اجتماعي و از بلند پايگان قريش بود و يكي از چهار تني به شمار ميرفت كه طرفداران و بستگان زيادي داشت، از اين رو قتل و يا عدم عفو او موجب ميشد كه طرفدارانش به حمايت از او بپردازند و جنگ و خونريزي به راه افتد. حتي ممكن بود طرفداران او براي اسلام مشكل ايجاد نمايند.

نكته قابل دقت: پيامبر اسلام جهت جذب طرفداران ابوسفيان خانه وي را محل امن قرار داده بود كه اطرافيان و طرفداران او به خانهاش آمده و اسلام بياورند. همچنين پيامبر اسلام به ابوسفيان برخي از مسؤليتها را واگذار نمود، چنان كه پيامبرصلي الله وعليه وآله او را به امارت نجران فرستاد. شيوه رفتار پيامبر موجب شد كه او در زمره دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج 5، ص 557.

مسلمانان قرار گرفته و حتي در جنگ حنين فرماندهي گروهي جنگجو را برعهده گيرد. بر اين اساس عفو همان.

ابوسفيان از سوي پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله مبتني بر مصالح و رحمت اسلامي بود.

عكرمه بن ابي جهل از جمله افرادي بود كه عفو عمومي پيامبرصلي الله وعليه وآله شامل حال او نشد و حتي دستور



قتل او صادر شد، از اين رو به يمن گريخت. همسرش امحكيم دختر حارث بني هشام نزد پيامبرصلي الله وعليه وآله ابراهيم آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، ص 563.

رفت و گفت: عكرمه از ترس شما فرار نموده، او را امان ده. پيامبر فرمود: او در امان است. وي به جستجوي همسرش از مكه خارج شد تا او را بر كشتي ديد و گفت: اي عموزاده! من از نزد مهربانترين مردم ميآيم. خود را هلاك نساز و بازگرد كه وي تو را امان داده است. وي به اتفاق همسرش به مكه بازگشت و چون نزديك شهر رسيدند، پيامبر به اصحاب خود فرمود: اكنون عكرمه ميآيد، مبادا كسي پدرش را سب و لعن كند كه دشنام مرده موجب آزار زنده ميشود.

هنگامي كه عكرمه به محضر پيامبر رسيد و عرض كرد: به من امان دادي؟ حضرت فرمود: بلي: عكرمه گفت: أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شريك له و أنك عبده و رسوله.

معارف و معاريف، ج 6، ص 419 - 420، با تلخيص.

برايناساس بايد گفت: با توجه به سابقه بدي كه عكرمه داشت و به اسلام نگرويده بود، در ابتدا مورد عفو قرار نگرفت، بلكه امان خواستن همسر او موجب شد كه عفو شود، زيرا در آموزههاي اسلامي يكي از عوامل مهم عفو امان دادن است؛ مضافاً بر اين كه اسلام دين رأفت است و رأفت آن شامل حال انسانها ميشود.

افراد ديگري كه مورد عفو قرار گرفتند، در راستاي مصالحي بود كه پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله با شناخت و رعايت آنها آنان را عفو نمود.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.